STRONA GŁÓWNA

26 wrz 2011



Pierożki z dynią w sosie śmietanowym z dodatkiem szałwii

Zanim powrócę do wakacyjnych wspomnień (a mam jeszcze kilka w zanadrzu), pozostanę przez chwilę w jesiennym klimacie. Moment wyjazdu na wakacje był przełomowy pod względem pogody. Tegoroczne, polskie lato nie należało do najbardziej słonecznych. Dlatego też, wracając z Włoch, nie spodziewałam się zbyt wiele po polskiej jesieni. A tu proszę - taka fantastyczna niespodzianka! Jesień (ale taka modelowa, typowo polska) to moja ulubiona pora roku. Uwielbiam ten niepowtarzalny, "miękki "kolor światła, zapachy, chłodne poranki, mgłę, widok sadów... Mój A. śmieje się czasem, że to moje uwielbienie jesieni wiąże się ze wspomnieniem szkoły (trudno mu powstrzymać się w takich sytuacjach od przywoływania wizji mnie, jako przykładnej uczennicy).

Niezależnie jednak od tego, jakie są przyczyny tych wszystkich pozytywnych skojarzeń, jesień jest moją ulubioną porą roku, i już. I chociaż na liście moich pierwszych jesiennych skojarzeń nie padają bezpośrednio hasła kulinarne, oczywiste wydaje mi się to, że ten szczególny sezon w kuchni stanowi nieodłączny element całego obrazu. Pisząc "kolor" i "zapach", mam w głowie obraz jesiennych owoców, zapach grzybów i pieczonych ziemniaków... Mogłabym tak wymieniać długo. W tym miejscu utnę jednak moje romantyczne rozważania, aby przejść do konkretów. Hasło na dziś - dynia... Pomarańczowa, romantyczna, z potencjałem... i bardzo jesienna.



Składniki:

Ciasto na pierogi:
  • 2 szklanki mąki
  • 1/2 szklanki wody
  • 1 jajko
  • szczypta soli

Farsz dyniowy:
  • ok. 800g dyni
  • 4 ząbki czosnku
  • 3 łyżeczki startego imbiru
  • oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia
  • 200ml białego wytrawnego wina
  • szczypta gałki muszkatołowej
  • 4 łyżki gęstej śmietany
  • 2 łyżeczki musztardy
  • 2 łyżki octu balsamicznego
  • 1-2 łyżeczki suszonego tymianku
  • pieprz i sól

Sos śmietanowy:
  • 200ml śmietanki kremówki
  • 2 łyżki sera mascarpone
  • 1 łyżka masła
  • 1 łyżeczka musztardy
  • ocet winny
  • garść świeżych listków szałwii
  • posiekane migdały (opcjonalnie - do posypania)
  • pieprz i sól

Przygotowania:

Przygotuj farsz na pierogi. Dynię podziel na części, obierz i wydrąż środek z pestkami. Miąższ pokrój w dość drobną kostkę (max 1cmx1cm). Na patelni rozgrzej oliwę z oliwek, dodaj dynię i oprósz gałką muszkatołową oraz suszonym tymiankiem. Smaż przez ok. 10-15 minut. Dodaj drobno posiekany czosnek i starty korzeń imbiru, wymieszaj całość i smaż jeszcze przez 1-2 minuty. Dodaj wino i ocet balsamiczny i gotuj, aż ok. połowa płynu odparuje. Następnie dodaj musztardę i śmietanę, wymieszaj składniki i gotuj jeszcze przez 1-2 minuty.



Przygotuj ciasto na pierogi - mąkę przesiej na stolnicę, zrób w niej zagłębienie i dodaj jajko oraz szczyptę soli. Następnie stopniowo dolewaj wody, cały czas wyrabiając ciasto (zagarniaj mąkę do środka). Ciasto wyrabiaj przez ok. 10 minut - powinno być gładkie i sprężyste. Ciasto podziel na 2-3 części, następnie każdą porcję rozwałkuj na cienki placek (jeśli ciasto zacznie przywierać do stolnicy, posyp ją lekko mąką). Wycinaj szklanką kółka.



W dużym garnku zagotuj wodę na pierogi (lekko posól).

Na wyciętych kółkach ciasta układaj farsz, składaj ciasto na pół i zlepiaj boki, formując pierogi. Pierogi wrzucaj do gotującej się wody. Wyciągaj je z garnka, kiedy wypłyną na powierzchnię i staną się miękkie (tj. po ok. 5 minutach).



W rondelku rozpuść masło, dodaj śmietanę i mascarpone (gotuj na małym ogniu). Aby sos nie był mdły, dodaj trochę octu winnego (do smaku - ok. 1-2 łyżeczki) oraz musztardę. Gotuj jeszcze przez chwilę. Dopraw solą i pieprzem. Pierogi podawaj polane sosem. Każdą porcję możesz posypać świeżą szałwią oraz posiekanymi migdałami.

To tylko jeden z moich sposobów na dynię. Wystarczy spojrzeć na tę piękną, rudą roślinę, aby w głowie urodziło się milion pomysłów :)

7 komentarzy:

  1. ale smaki:) te pierozki musza byc super:)

    OdpowiedzUsuń
  2. "Miękki" kolor światła - zdecydowanie sprawia, że tak bardzo kocham jesień.
    Pierogi - wspaniałe. Nigdy nie jadłam dyni w formie nadzienia...
    No i piękne zdjęcia!

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja też lubię jesień, między innymi ze względu na smaki i cudowną dynię!
    Dziś też wrzuciłam pierogi z dynią, ale w wersji mini, azjatyckie z imbirem.
    Twoja wersja zupełnie inna, równie apetyczna. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wyglądają prześlicznie i na pewno świetnie smakują (:

    OdpowiedzUsuń
  5. jadłam je u teściowej, która też poleciła mi tę stronę, spróbuję zrobić sama bo niebo w gębie to mało powiedziane

    OdpowiedzUsuń
  6. serdeczne dzięki za tak miłe słowa :) mam nadzieję, że skusi to kolejne osoby do wypróbowania przepisu :)

    OdpowiedzUsuń